“Korkularını Değil Bilinçaltını Yansıt”

Craven Street yapımcılığında çekilen Astral, yönetmeni Chris Mul’un ilk uzun metraj filmi. Senaryosunu da Michael Mul ile birlikte kaleme alan Chris Mul, aynı zamanda filmin yapımcılığını da üstlenmiş. Müzikleri Ed Watkins’ ait olan filmin görüntü yönetmenliğini se Charles Heales yapmış. Filmin oyuncu kadrosunda ise Frank Dillane, Catharine Steadman, Damson Idris, Vanessa Grasse, Trevor White, Darwin Shaw, Jennifer Brooke, Mark Aiken, Juliet Howland, Ned Porteous gibi isimler bulunuyor.

Film, annesinin ölümüyle zor zamanlar yaşayan ve astral seyahat deneyimini gerçekleştirmeyi kafaya koyan Alex’in hikâyesine odaklanıyor. Annesinin zamansız ölümü ile sarsılan Alex, babasıyla olan ilişki de bozulduktan sonra manevi bir boşluğa düşer. Alex, bir metafizik öğrencisidir ve bilimsel astral seyahat ile ruhunu görünmeyen bir mekânsal boyuta yansıtmayı öğrenmeye niyetlidir. Astral seyahati denemeye başlayan Alex’in bedeni, dünyaya erişmek isteyen kötü niyetli ruhlar tarafından sarılır. Alex çok geçmeden annesinin karanlık geçmişini öğrenir ve ailenin bu ruhlar tarafından kuşatılan tek üyesi olmadığını öğrenir. Kendini gölgelerden ve kötü niyetli ruhlardan kurtarması için son bir aforoz töreninden geçmelidir. Annesinin psikiyatrının ve görünmeyen varlıkları görebilen Michelle’in yardımını alan Alex, yaşadıklarının aslında bastırılmış geçmişinin bir parçası olduğunu öğrenir.

Bilinçli ya da bilinçsiz olarak ruhun bedenden geçici olarak ayrılarak gitmek istediğiniz yere bedensiz olarak seyahat etmesi anlamına gelen astral seyahat, özellikle 70’li yıllarda artan Doğu kaynaklı dinlerin etkileri ve parapsikoloji eğilimleriyle gündeme gelmeye başlayan, sonrasında ise bazen ana tema bazense yan tema olarak televizyonda yer alan Fringe (2008-2013), Supernatural (2005-2020), Charmed (1998-2006) gizem, korku ya da fantastik türündeki dizilerinde ve Psychic Killer (1975), Appoinment With Fear (1985), The Blue Man (1985), Insidious (2010), Insidious: Chapter 2 (2013) sinema gibi filmlerinde karşımıza çıkan astral seyahat uygulaması bu yıl Türk korku sinemasında da Astral Seyahat ve İblis: Esir-i Beden filmleriyle karşımıza çıktı.

Astral’da, astral seyahat içeren diğer filmlerde de olduğu gibi, merak edilerek uygulanan astral seyahat sonrasında, uygulamayı yapan kişiye musallat olan yaratıklarla mücadele süreci bulunuyor. Diğer filmlerden farklı olarak, başka bir parapsikolojik vaka olan, insanlardaki uyku felci sırasında görüldüğü söylenen gölge insanlar konusunu da içerisine alan film, sonrasında makas değiştirerek türdeşlerine benzer bir yolla finale ilerlemeyi tercih ediyor.

Türk korku sinemasında hunharca eleştiriye maruz kalan din-bilim çatışmasının, korku türünün doğasında olduğu bu filmde bir kez daha gözler önüne seriliyor ve inanç ile bilim arasındaki çatışma psikiyatrist ile medyum tercihi üzerinden sorgulanıyor. The Final Wish (2017) gibi filmlerde değinilen Hıristiyan inancındaki demon yani şeytanların Kur’an’da geçen cinlerle aynı olduğu vurgusu bu filmde de karşımıza çıkıyor.

Oyuncuların performanslarının inandırıcı olduğu filmin çekimleri ve mekân kullanımları da başarılı. Yüksek bütçeli olmayan film, astral seyahat üzerine gelişecekmiş ve burada sabitlenecekmiş hatta o boyuta biraz dalmanızı sağlayacakmış gibi başlasa da, gelişmeler sonrasında temposu biraz düşüyor ve bu yöndeki beklentileri boşa çıkarıyor. İzleyicilerin film boyunca merak ettikleri bazı cevapları da sunmayan filmin finali, biraz aceleye getirilmiş gibi havada kalıyor.

Sonuç olarak Astral; astral seyahat konusundaki meraklarınızı tatmin etmeyecek ama iyi zaman geçirmenizi sağlayacak orta halli bir yapım.

Not : 6 / 10

About The Author

İstanbul doğumludur. Marmara Üniversitesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü’nden mezun olan Şimşek, yüksek lisansını İstanbul Kültür Üniversitesi İletişim Tasarımı Anabilim dalında ve doktorasını Marmara Üniversitesi Radyo-TV, Sinema Anabilim dalında “Sinemada Korku Ve Din: 2000 Sonrası Amerikan Ve Türk Filmlerinde Cin Unsurunun Çözümlemesi (Eleştirel Kuram Ve Göstergebilimsel Metodoloji Çerçevesinde)” adlı teziyle tamamlamıştır. Sinemada eleştirel kuram ve inançlar, Türk korku sineması, sinema ve halkbilim üzerine çalışmalar yapmakta olup bu konular üzerine birçok ulusal ve uluslararası yayını bulunmaktadır.

Related Posts