“Bulduğun Aradığından Farklı Olabilir”

THC Yapım yapımcılığında çekilen Tez: 13. Gece filminin yönetmen koltuğunda, geçen yıl gösterime giren Cin-i Ayet filminin senaryosunu yazan Taylan Işıklar bulunuyor. Senaristliğini de Işıklar’ın üstlendiği filmin görüntü yönetmenliğinde Erkin Yaman bulunuyor. Müzikleri Hikmet İplikçi’ye ait olan filmin başrollerinde Benan Kılıç, Fulya Işıklar ve Hüseyin Yaman bulunuyor.

Ülkemizde sıklıkla başvurulan buluntu film örneklerinden bir yenisi olan Tez: 13. Gece’de, psikolojik sorunları olan Narin’le terapi seansları düzenleyen Gaye’nin hikâyesi anlatılıyor. Erkek arkadaşı Emre’nin önerisiyle Narin adlı psikolojik sorunları olan bir öğrencinin yanına taşınan Gaye klinik psikoloji alanında yüksek öğrenim görmektedir. Gaye, okulunun bitirme tezi için konu olarak Narin’i seçer ve onunla yaptığı seansları kardeşi Barış’ın yolladığı kamera ile çekmeye başlar. Kameradaki kayıtlara bakıldığında, Gaye sadece 13 gece çekim yapabilmiş, o günden bu yana kendisinden haber alınamamıştır.

 

1980 yapımı Cannibal Holocaust’la başlayan buluntu film geleneği, yerli korku sinemamızda ilk olarak korku-komedi olan Ada: Zombilerin Düğünü ile 2010 yılında başlamış ve Karadedeler Olayı (2011), İblis’in Oğlu 13. Vahşet (2013), Ammar 2: Cin İstilâsı (2016), Lanet: Ervah Cinleri (2017), Kapalak Kızı (2018), Cin Tepesi (2018) gibi bir kısmı Cannibal Holocaust’un izinden giderek belgesel çekimi ya da araştırma yapan bir grup veya kişinin çekimleri; Görünmeyenler (2012), Çağrılan (2016), Ceberrut (2016) gibi bir kısmı ise 2007 yapımı Paranormal Activity’in yolundan giderek bir ev ya da tek mekândaki kamera çekimleri;  Azem: Cin Karası (2014), Dabbe: Bir Cin Vakası (2012), Dabbe: Cin Çarpması (2013) gibi bir kısmı ise el kamerası ile farklı mekânları içeren kamera çekimleri üzerinden ilerlemeyi tercih etmişti.

Tez: 13. Gece de Paranormal Activity’nin izinden ilerlemeyi tercih ederek tek mekâna ait bir gerilimi yavaş yavaş tırmandırmayı deniyor. İçerisinde Rec (2007), Paranormal Activity (2007) gibi benzer filmlere göndermeler bulunsa da öykünün katman katman başarılı bir şekilde kurulması ve oyuncuların gerçekçi performansları sayesinde kendisini diğer yerli yapımlardan sıyırmayı başarıyor. Senaryonun katmanlarının yavaş yavaş açılması, izleyicilerin seyir keyfini gerginlik ve merak unsurlarını diri tutarak artırıyor. Hikâyenin başlangıcı, diğer filmlere benzer bir şekilde tekdüze akışta bir metot oyunculuğa dayanarak ilerleyecek izlenimi uyandırıyor. Ancak kurgu belirli aşamalardan, birbiriyle sıradan bir şekilde kesişecek gibi görünen dönemeçlerden ilerlese de finale geldiğinde tüm parçalar yerine oturarak izleyiciyi sürpriz bir sonla baş başa bırakıyor. Korku sahnelerini az kullanan filmin temelini tek mekân kullanımından ötürü, finale doğru iyice tırmanan klostrofobik altyapı oluşturuyor.

Oldukça düşük bir bütçeyle çekilmiş olan filmin fragmanı kötü bir film izleyeceğiniz hissiyle salona girmenize neden olsa da 3 kişilik oyuncu kadrosu mimiklerinden jestlerine gerçekçi bir oyunculuk ve diyaloglarla sizi koltuğunuza sabitlemeyi başarıyor.

Sonuç olarak Tez: 13. Gece; özellikle buluntu film izlemeyi sevenler için kaliteli oyunculuklarıyla sınıfı geçiyor.

Not : 6/10

About The Author

İstanbul doğumludur. Marmara Üniversitesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü’nden mezun olan Şimşek, yüksek lisansını İstanbul Kültür Üniversitesi İletişim Tasarımı Anabilim dalında ve doktorasını Marmara Üniversitesi Radyo-TV, Sinema Anabilim dalında “Sinemada Korku Ve Din: 2000 Sonrası Amerikan Ve Türk Filmlerinde Cin Unsurunun Çözümlemesi (Eleştirel Kuram Ve Göstergebilimsel Metodoloji Çerçevesinde)” adlı teziyle tamamlamıştır. Sinemada eleştirel kuram ve inançlar, Türk korku sineması, sinema ve halkbilim üzerine çalışmalar yapmakta olup bu konular üzerine birçok ulusal ve uluslararası yayını bulunmaktadır.

Related Posts